5 Tip untuk Menghilangkan Ulser Mulut

Sharing is Caring

Ulser mulut agak biasa dan menjengkelkan. Ini menyakitkan, luka terbuka berwarna putih, dikelilingi oleh sempadan merah yang meradang. Ia sering muncul di bahagian dalam pipi, bibir, di bawah lidah, dan permukaan lidah. Bagaimana merawatnya di rumah secara semula jadi?

1. Madu
Madu boleh melegakan ulser kerana ia membantu mengekalkan kelembapan dan mempercepatkan proses penyembuhan. Ia juga mempunyai sifat antioksidan dan anti-mikro. Gunakan kain kapas yang disapu madu dan letakkan di kawasan yang ulser. Anda juga boleh menggunakan minyak gliserin atau vitamin E dengan cara yang sama.

2. Garam
Garam laut atau hidrogen peroksida mempunyai sifat anti-radang, antiseptik dan disinfektan. Oleh itu, anda boleh menggunakan bahan-bahan secara berasingan atau kombinasi yang berkesan untuk menyembuhkan ulser mulut .

3. Santan
Ia sangat berfaedah untuk menenangkan sakit ulser mulut. Campurkan sedikit madu dalam satu sudu santan. Urut kawasan yang ada ulser. Lakukannya tiga atau empat kali sehari.
Sebagai alternatif, anda boleh membilas mulut anda dengan santan segar atau mengurut minyak kelapa di kawasan yang terjejas.

4. Serbuk penaik
Serbuk penaik atau baking soda, juga dikenali sebagai natrium bikarbonat dapat membantu merawat ulser mulut. Ia amat berkesan bagi mereka yang mempunyai ulser disebabkan oleh makanan atau minuman berasid kerana baking soda membantu meneutralkan asid. Ia juga dapat mengurangkan keradangan dan menyingkirkan kuman/ bakteria. Perlu diketahui bahawa ia boleh menyebabkan rasa terbakar(pedih).

5. Ais
Ais adalah perubatan di rumah yang berkesan untuk rasa sakit ulser pada mulut. Ia amat berguna apabila anda meletakkan ais di kawasan yang terjejas sebaik sahaja anda mengalami simptom, seperti kepedihan dan rasa terbakar, sebelum ulser muncul.


Sharing is Caring

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *